Szukaj
Subskrypcja
Reklama w serwisie
Kontakt
Strona główna Wiadomości Inspiracje Tematy Raporty E-book Szkolenia
Wiadomości
 

Sylwia Gliwa, wcześniej Joanna Krupa i Irina Szajk – Komisja Etyki Reklamy i zarzuty o seksizm z ostatnich lat (wideo)

Kategoria: Prawo | Autor: | Data: 12 października 2016
Słowa kluczowe: upc, sylwia gliwa, komisja etyki reklamy, ker



Sylwia Gliwa w reklamie UPC
Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama telewizji kablowej UPC z udziałem Sylwii Gliwy nie narusza Kodeksu etyki reklamy. Nie jest to pierwsza sprawa tego typu. W przeszłości konsumenci zaskarżyli do KER m.in. reklamy z udziałem Joanny Krupy i Iriny Szajk.


Spot „UPC – 50% taniej” przedstawia aktorkę w obcisłym stroju, która z zawiązanymi opaską oczami wybiera ofertę.

Zdaniem skarżącej reklama kreuje obraźliwy wizerunek kobiety jako bezmyślnej konsumentki, która nie wie, co kupuje. Głównym atutem bohaterki spotu jest duży biust, a eksponowanie takich walorów nie ma żadnego związku z reklamowanym produktem.



Marka UPC w pisemnej odpowiedzi wniosła o oddalenie skargi. W jej ocenie reklama ta nie może zostać uznana za obraźliwą dla kobiet przez przeciętnego odbiorcę niezależnie od tego, czy jest on mężczyzną, czy kobietą.

„Płeć jest bowiem tutaj elementem wtórnym wobec podstawowej funkcji postaci wykreowanej przez aktorkę, tj. funkcji konsumenta. A zatem dopatrywanie się w reklamie elementów erotycznych czy mających charakter obraźliwy wobec danej płci jest nieuzasadnione i świadczy o niezrozumieniu jej przesłania przez skarżącą” – tłumaczą przedstawiciele spółki.

Marka odniosła się także do stawianego zarzutu „wyeksponowania biustu dużego rozmiaru”. Podkreśliła, że w trakcie 22-sekundowego spotu nie ma ani jednego zbliżenia na tę część ciała bohaterki. Reklama nie epatuje nagością, jej bohaterka nie wykonuje żadnych wulgarnych bądź dwuznacznych ruchów, skutkiem czego konsument mógłby czuć się zdegustowany – argumentowano.

W opinii zespołu orzekającego reklama UPC była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami. Oddalono też zarzut naruszenia art. 4 Kodeksu etyki reklamy mówiącego o tym, że reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących m.in. ze względu na płeć.

Również biustu dotyczyła podobna skarga z 2013 r. Chodziło o reklamę kremu ujędrniającego piersi, w której zagrała Joanna Krupa – modelka i jurorka programu „Top model”.

Skarżąca wskazywała, że spot emitowany był w sobotę rano, a zatem oglądały go dzieci, u których mogło to rozbudzić niezdrowe zainteresowanie seksem. Reklama miała także poniżać kobiety, sprowadzając ich wartość do atrakcyjności seksualnej. Skargę odrzucono.



Podobnie postąpiono rok wcześniej ze skargą na reklamę bielizny marki Intimissimi, w której wystąpiła modelka Irina Szajk.  

Takie skargi nie są tylko polską specyfiką. Pokazują to opublikowane niedawno dane brytyjskiego odpowiednika KER, czyli Advertising Standards Authority. Kobiety złożyły 41% skarg spośród 25 tys. wszystkich wniosków z ostatniego roku. O ile mężczyznom bardziej przeszkadzały reklamy wprowadzające w błąd, o tyle kobiety wskazywały właśnie na obraźliwe przedstawianie płci. 

Przykładem skutecznego pozwu była sprawa brytyjskiej reklamy serwisu hostingowego CrazyDomains z Pamelą Anderson. ASA przyznała, że postacie kierowniczki firmowego teamu (w tej roli Anderson) oraz jej asystentki są w spocie uprzedmiotowione, a sceny fantazji głównego bohatera mogą dawać przyzwolenie na traktowanie kobiet w pracy jako obiektów seksualnych.




Komentarze do artykułu dodaj komentarz
nie ma jeszcze komentarzy


Aby otrzymać dostęp do komentowania

proszę się zalogować

Wystarczy wpisać w poniższe pole adres e-mail, na który otrzymują Państwo biuletyn, i przycisnąć Dalej.

 

Nowi użytkownicy mogą uzyskać mozliwość komentowania artykułów, zamawiając subskrypcję naszego e-biuletynu.


 


 
 
 
 
 
 
 
 
Ostatnie komentarze
 
 
Oferty pracy
Edukacja marketingowa
Ludzie
Firmy
Przetargi
 
 
Kategorie
Advertainment
Ambient media
Badania marketingowe
Biblioteczka
Design
E-mail marketing
Experiential marketing
Felieton
Handel detaliczny
Kampanie reklamowe
Kampanie społeczne
Konkursy reklamowe
Marketing bezpośredni
Marketing internetowy
Marketing młodzieżowy
Marketing mobilny
Marketing partyzancki
Marketing polityczny i miejsc
Marketing relacji
Marketing społecznościowy
Marketing szeptany
Marketing wirusowy
Media
Obsługa klienta
Prawo
Programy lojalnościowe i CRM
Promocje sprzedaży
Public relations
Reklama zewnętrzna
Shockvertising
Trendy
Zarządzanie marką
Zbędnik
 
Archiwum
Inspiracje:
nr 614 (13.02)
wszystkie wydania
Tematy:
nr 606 (10.02)
wszystkie wydania
 
 
 
Partnerzy:

Strona główna
Wiadomości
Inspiracje
Tematy
Raporty
Subskrypcja
Wyszukiwarka
Oferty pracy
Edukacja marketingowa
Kontakt z redakcją
Reklama w serwisie
Przyślij informację / artykuł
Partnerzy
Ochrona prywatności
YouTube
Facebook
Issuu
RSS
Copyright 2010 Pallad Media SC
 0.10565400123596