Szukaj
Subskrypcja
Reklama w serwisie
Kontakt
Strona główna Wiadomości Inspiracje Tematy Raporty E-book Szkolenia
Wiadomości
 

Ordo Iuris zawiadamia UOKiK o „dyskryminacyjnych praktykach Facebooka”

Kategoria: Prawo | Autor: | Data: 25 stycznia 2017
Słowa kluczowe: uokik, facebook, ordo iuris, instytut na rzecz kultury prawnej ordo iuris



Czy FB dyskryminuje użytkowników ze względu na światopogląd? © Jürgen Fälchle - Fotolia.com
Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris zawiadomił prezesa UOKiK o stosowaniu przez serwis Facebook praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i nadużywaniu przez niego pozycji dominującej. Jak twierdzą przedstawiciele organizacji, to reakcja na liczne doniesienia dotyczące stosowania przez serwis społecznościowy dyskryminacyjnych praktyk sprzecznych z polskim porządkiem prawnym.


Zdaniem Ordo Iuris pod koniec ubiegłego roku administracja Facebooka masowo usuwała z niego zamieszczane przez użytkowników treści o charakterze patriotycznym. W szczególności dotyczyło to materiałów promujących Marsz Niepodległości w Warszawie. Usunięcie profili nastąpiło w tygodniach poprzedzających planowane wydarzenie.

Choć przedstawiciele Facebooka uzasadniali te działania walką z tzw. mową nienawiści, w wielu wypadkach cenzurowano grafiki o charakterze stricte patriotycznym, pozbawione jakichkolwiek kontrowersyjnych treści – tłumaczą przedstawiciele organizacji.

Jednocześnie administratorzy portalu – wbrew postanowieniom jego własnego regulaminu – nagminnie pozostawiają bez reakcji materiały naruszające przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w tym promujące totalitarną ideologię komunizmu czy stanowiące jawną obrazę uczuć religijnych – argumentują przedstawiciele instytutu w komunikacie przesłanym do mediów.

W opinii dr. Marcina Olszówki, analityka z Ordo Iuris, administratorzy Facebooka, z którego usług korzystają mieszkańcy i obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, mają obowiązek stosować się do polskiego porządku prawnego. Konstytucja RP zakazuje dyskryminacji ze względu na światopogląd, a przepisy dotyczące ochrony konsumentów uznają za niedozwolone praktyki polegające na nierównym traktowaniu różnych konsumentów korzystających z tej samej usługi.

Instytut Ordo Iuris zwraca także uwagę na inną praktykę stosowaną przez serwis, jaką jest brak podawania użytkownikom konkretnych powodów, dla których zamieszczona przez nich treść została uznana za niezgodną z regulaminem lub standardami społeczności. Osoba chcąca odwołać się od decyzji administratorów nie zna więc stawianych jej zarzutów, co pozbawia ją realnej możliwości obrony – podkreślają autorzy zawiadomienia.

Szereg postanowień zawartych w regulaminie Facebooka i jego standardach społeczności należy uznać za sprzeczne z polskim prawem. Dokumenty te mają bardzo ogólnikowy charakter, co pozwala administratorom portalu na niemal całkowicie dowolne selekcjonowanie treści. Praktyka, zgodnie z którą to przedsiębiorca dokonuje wiążącej dla konsumenta interpretacji umowy, nie może być zaakceptowana; zabrania jej przepis art. 3853 pkt 9 Kodeksu cywilnego – dodaje dr Olszówka.

Poza złożeniem wniosku do UOKiK Ordo Iuris zapowiada, że w najbliższym czasie podejmie również inne działania mające na celu wsparcie osób, które padły ofiarą dyskryminacyjnych działań Facebooka. Prawnicy instytutu świadczyć będą pomoc w postępowaniach sądowych dotyczących uznania postanowień regulaminu Facebooka za niedozwolone.


Komentarze do artykułu dodaj komentarz
Najciemniej pod latarnią
flashgordon (10:41 2017-01-27)
A miało być tak pięknie - "świat bez cenzury", "wolność słowa". Co z tego zostało: we Francji już nie długo więzieniem będzie karane odwodzenie od aborcji, w Niemczech media nie chcą mówić o ekscesach uchodźców. Polski Facebook doskonale wpisuje się w ten anty-demokratyczny i anty-wolnościowy trend. I znowu się okazuje, że największymi wrogami wolności i demokracji są ci, co najgłośniej krzyczą o jej obronie.
Brawo!
name (09:33 2017-01-27)
Brawo dla Ordo luris. W końcu ktoś zwrócił na to uwagę.
Facebook skończy tak, jak Gazeta Wyborcza?
łolaboga (08:14 2017-01-27)
Brawo Ordo Iuris. Konsumenci wiele lat temu decydując się na korzystanie z usług facebooka liczyli na zachowanie apolitycznych standardów przez fb. W zamian oddali swoją prywatność, na której firma zarabiała i zarabia, oraz dzięki temu zbudowała swoją potęgę. Nie jest tak, że jak teraz mi się nie podoba to mogę przestać korzystać, bo to prywatna firma. Może to czas, aby takie instytucje jak fb zdecydowały się, czy chcą uczestniczyć w propagandowej wojnie opowiadając się po jednej stronie barykady, czy wolą być komercyjną, apolityczną firmą. Przypadek Gazety Wyborczej pokazuje, że odejście od realizacji podstawowych funkcji, dla których przedsiębiorstwo została stworzone na rzecz polityki nieuchronnie prowadzi do upadku (nawet jeśli początkowo przynosi to sukcesy finansowe).


Aby otrzymać dostęp do komentowania

proszę się zalogować

Wystarczy wpisać w poniższe pole adres e-mail, na który otrzymują Państwo biuletyn, i przycisnąć Dalej.

 

Nowi użytkownicy mogą uzyskać mozliwość komentowania artykułów, zamawiając subskrypcję naszego e-biuletynu.


 


 
 
 
 
 
 
 
 
Ostatnie komentarze
 
 
Oferty pracy
Edukacja marketingowa
Ludzie
Firmy
Przetargi
 
 
Kategorie
Advertainment
Ambient media
Badania marketingowe
Biblioteczka
Design
E-mail marketing
Experiential marketing
Felieton
Handel detaliczny
Kampanie reklamowe
Kampanie społeczne
Konkursy reklamowe
Marketing bezpośredni
Marketing internetowy
Marketing młodzieżowy
Marketing mobilny
Marketing partyzancki
Marketing polityczny i miejsc
Marketing relacji
Marketing społecznościowy
Marketing szeptany
Marketing wirusowy
Media
Obsługa klienta
Prawo
Programy lojalnościowe i CRM
Promocje sprzedaży
Public relations
Reklama zewnętrzna
Shockvertising
Trendy
Zarządzanie marką
Zbędnik
 
Archiwum
Inspiracje:
nr 615 (21.02)
wszystkie wydania
Tematy:
nr 607 (21.02)
wszystkie wydania
 
 
 
Partnerzy:

Strona główna
Wiadomości
Inspiracje
Tematy
Raporty
Subskrypcja
Wyszukiwarka
Oferty pracy
Edukacja marketingowa
Kontakt z redakcją
Reklama w serwisie
Przyślij informację / artykuł
Partnerzy
Ochrona prywatności
YouTube
Facebook
Issuu
RSS
Copyright 2010 Pallad Media SC
 0.11869597434998