Redempcja, czyli jak realizować promocje skuteczniej, taniej i szybciej
  • 0
  • 2
23.02.2017 ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Redempcja, czyli jak realizować promocje skuteczniej, taniej i szybciej

Organizatorzy różnego rodzaju promocji i programów konsumenckich prześcigają się w coraz ciekawszych modelach i coraz atrakcyjniejszych nagrodach. Wszystko po to, by się wyróżnić i przyciągnąć uwagę klienta. Coraz częściej jednak okazuje się, że problemem jest finalizacja danego konkursu, czyli dostarczenie nagród zwycięzcom. Pomocą może okazać się współpraca ze sprawdzonym partnerem, oferującym usługę redempcji, czyli właśnie wydawania nagród.
(Artykuł promocyjny)

Oszczędność i wygoda

Rosnące koszty logistyki powodują, że sam etap dystrybucji nagród staje się coraz większą pozycją w budżecie programów konsumenckich. Do tego dochodzą wysokie oczekiwania klientów, jeśli chodzi o czas odbioru nagród. Marketerzy są zgodni: skuteczność danego programu rośnie proporcjonalnie do szybkości dostarczenia zwycięzcy nagrody.

Tradycyjne kanały – poczta, kurierzy – okazują się w tym zakresie zawodne. Dodatkowo ceny takiej dystrybucji są dość wysokie i wykazują tendencję rosnącą. Stąd coraz częstsze staje się poszukiwanie sprawdzonego partnera, który może zapewnić szybką i sprawną dystrybucję nagród.

– Powiedzenie, że redempcja to po prostu wydawanie nagród, jest sporym uproszczeniem. Realizując tę usługę, bierzemy na siebie całą część logistyczną danego programu czy konkursu – od przyjęcia zestawu nagród do magazynu, przez ich dystrybucję do punktów i wydawania klientom, aż do końcowego, pełnego raportu z akcji, wraz z analityką. Dzięki temu firma realizująca dany program może liczyć nie tylko na spore oszczędności na logistyce, ale także ma zapewnioną kompleksową obsługę całego procesu wydawania nagród – mówi Piotr Lech, menedżer ds. promocji w Kolporterze.

Spółka już od ponad 20 lat oferuje producentom i dostawcom różnego rodzaju możliwości reklamowe, w tym redempcję. Sieć saloników i salonów prasowych Kolportera była wykorzystywana jako centra odbioru nagród m.in. przez marki PepsiCo, T-Mobile, Nestle, Plus, Ferrero, Lubella, Lajkonik Snacks oraz producentów wyrobów tytoniowych. W ubiegłym roku w punktach Kolportera wydano w sumie blisko 600 tys. nagród w różnego rodzaju konkursach i akcjach promocyjnych.

– Ze względu na skalę naszej sieci – blisko 1000 punktów w całej Polsce – jesteśmy w stanie realizować nawet największe programy promocyjne. W sumie przeprowadziliśmy już ich ponad 150, a liczba nagród wydanych w naszych salonikach to ponad 7,3 mln – mówi Piotr Lech.

Od magazynu do klienta

Jak od strony firmy realizującej wydawanie nagród wygląda cały proces redempcji? Zaczyna się od wprowadzenia danej akcji do systemu informatycznego, który steruje całym procesem.

– To podstawa. System informatyczny pozwala na codzienną analizę stanów magazynowych w poszczególnych salonikach, a w przypadku wyczerpania nagród w danym punkcie – na ich szybkie uzupełnienie. Umożliwia także wydawanie jako nagrody towaru znajdującego się w ofercie saloniku i drukowanie unikatowych, przypisanych do danej akcji kodów, voucherów, biletów – mówi Piotr Lech.

– Podstawowe zalety tego typu nagród to minimalne koszty logistyczne oraz brak problemów z zapewnieniem stanów magazynowych w danym punkcie. Cały czas rozwijamy system sprzedaży, tak aby realizować również bardziej skomplikowane akcje, związane np. z realizację kodów generowanych z systemów organizatora promocji czy łączących kilka etapów zdobywania nagród. Przykładowo – w 2016 roku w naszych salonikach i salonach organizowaliśmy akcję, w której klient za zakup trzech wybranych napojów PepsiCo otrzymywał drukowany przez nas unikalny kod, uprawniający do odebrania biletu wstępu do jednego z trzech JuraParków. W ciągu dwóch miesięcy wydaliśmy ponad 15 tys. tego typu kodów – dodaje.

Scenariusze odbioru nagrody w salonikach mogą być dostosowane do specyfiki promowanego produktu oraz potrzeb organizatora konkursu. Redempcja może nastąpić np. na podstawie paragonu, za przyniesione opakowania, nakrętki, za zakup produktów w sieci Kolportera, na podstawie okazanego SMS-a, ale także na podstawie unikalnego kodu, za płatność kartą czy za rejestrację na portalu organizatora programu.

– Przed realizacją danego programu przygotowujemy odpowiednio naszych sprzedawców. Na specjalnej platformie e-learningowej przygotowujemy dla nich szkolenie, jak należy zrealizować akcję w punkcie sprzedaży. To ważne, bo prowadzimy nie tylko proste wydawanie określonych nagród, ale także bardziej skomplikowane programy, w których wydawane są np. różnego rodzaju kody, doładowania, abonamenty, elektroniczne karty płatnicze, vouchery, bilety czy karty podarunkowe – wyjaśnia Piotr Lech.

Jak wybrać odpowiednią firmę?

Na rynku jest co najmniej kilka dużych firm i kilkadziesiąt mniejszych, oferujących usługę wydawania nagród. Jak wybrać najlepszego partnera? Na co warto zwrócić uwagę? Jest co najmniej kilka istotnych punktów, które warto przeanalizować.

  • Doświadczenie w realizacji redempcji. Wbrew pozorom wydawanie nagród nie jest marginalnym etapem danego programu promocyjnego. Wręcz przeciwnie. To właśnie od szybkiego i skutecznego wydania nagrody zależy zadowolenie klienta. Doświadczony partner, który rozumie znaczenie tego etapu, potrafi odpowiednio zadbać nie tylko o sam proces, ale także o komunikację z klientem.
  • Skala działalności, czyli liczba punktów wydawania nagród. Zasada jest prosta: im więcej, tym lepiej. Chodzi oczywiście o równomierne pokrycie na terenie całego kraju, tak aby wszyscy uczestnicy programu mieli tak samo łatwy dostęp do nagród. Istotne jest też zorganizowanie wszystkich punktów. Idealne są sieci z jednolitym systemem zarządzania, który gwarantuje, że program zostanie zrealizowany szybko i prawidłowo.
  • Własny magazyn dystrybucyjny. To podstawa, zwłaszcza w przypadku programów z dużą ilością nagród o znacznej wadze i wymiarach. Jeśli oszczędności na logistyce mają być znaczące, to potrzebne jest zaplecze do przyjęcia, magazynowania, konfekcjonowania i wysyłki nagród do punktów sprzedaży oraz możliwość łączenia dosyłek nagród z innym asortymentem.
  • Szerokość oferty. Dobry partner jest w stanie zrealizować nie tylko proste wydawanie nagród, ale również służyć wsparciem w bardziej zaawansowanych programach. Dziś coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju miksy promocyjne łączące online z offline, np. drukowanie kodów umożliwiających realizację określonej transakcji w Internecie lub – w odwrotnym modelu – pobieranie z platform kodów, które pozwalają na odbiór określonej nagrody w punkcie sprzedaży. Daje to także dodatkowe możliwości zbierania informacji o konsumentach, ich zachowaniu i preferencjach zakupowych.
  • Dodatkowe wsparcie promocyjne. Zdarza się, że program promocyjny potrzebuje dodatkowego wsparcia komunikacyjnego w punktach wydawania nagród. Przydatne mogą być różnego rodzaju nośniki promocyjne, materiały POS oraz odpowiednio przeszkolony personel. Partner, który zapewnia szeroki wachlarz możliwości wsparcia promocyjnego, na pewno pomoże w skutecznej realizacji programu.
  • Możliwość pełnej kontroli procesu wydawania nagród. System, który pozwala na bieżące monitorowanie danej kampanii, to kluczowe narzędzie. Dzięki niemu mamy możliwość pełnej kontroli całej akcji, na każdym jej etapie. Wybierając partnera odpowiedzialnego za redempcję, bezwzględnie powinniśmy zdecydować się na takiego, który dysponuje tego rodzaju systemem.

Zdaniem eksperta

Piotr Lech, Kolporter:
Współpracujemy z wieloma firmami w zakresie redempcji, ale każda z akcji jest przygotowywana indywidualnie w zależności od jej celu, grupy docelowej, czasu i zasięgu. Daje to możliwość precyzyjnego dotarcia z odpowiednim komunikatem reklamowym. Sieć około tysiąca punktów zlokalizowanych na terenie całego kraju, blisko 7 mln paragonów co miesiąc, cała gama nośników promocyjnych – to tylko niektóre wartości istotne dla naszych partnerów biznesowych.

Nasze saloniki są w pełni zintegrowane informatycznie, co umożliwia codzienną kontrolę sprzedaży i stanów magazynowych w systemie. Oczywiście realizujemy również – na specjalne życzenie klienta – różnego rodzaju niestandardowe akcje promocyjne. Możemy m.in. na czas akcji wprowadzić wybrany produkt do oferty sprzedażowej saloników prasowych Kolportera.

Obserwujemy rosnącą z roku na rok popularność redempcji. To z pewnością efekt coraz większej liczby różnego rodzaju akcji konsumenckich, programów promocyjnych, ale także rosnących kosztów logistyki. Opłaty pocztowe czy kurierskie rosną, zdarza się więc, że w budżecie planowanej akcji przewidywane koszty dystrybucji stają się pozycją dominującą. Naturalnym staje się zatem poszukiwanie firmy – partnera, która może zapewnić sprawne wydanie konkursowych nagród w zdecydowanie mniejszych kosztach.

To pozwala np. na relokowanie części budżetu i zapewnienie większej liczby nagród lub cenniejszych wygranych, bardziej atrakcyjnych dla klientów. Nie bez znaczenia są dodatkowe wartości oferowane przez doświadczonych partnerów zajmujących się redempcją. To wsparcie informacyjne i promocyjne, pełen monitoring kampanii czy możliwość tworzenia zaawansowanych projektów, które wymagają większego zaangażowania i interakcji po stronie klienta.

Dlatego jestem przekonany, że zainteresowanie współpracą z naszą firmą w zakresie realizacji różnego rodzaju akcji promocyjnych będzie rosło. Potwierdzają to zresztą zapytania, które do nas trafiają od dostawców i producentów, a także agencji reklamowych.

Jesteś zainteresowany redempcją? Zapytaj o szczegóły:
Piotr Lech
menedżer ds. promocji
piotr.lech@kolporter.com.pl
tel. +48 510 031 581
redempcja.kolporter.com.pl

(Artykuł promocyjny)


  • 2

23 lutego 2017

22 lutego 2017