Szukaj
Subskrypcja
Reklama w serwisie
Kontakt
Strona główna Wiadomości Inspiracje Tematy Raporty E-book Szkolenia
Wiadomości
 

Aflofarm niekwestionowanym liderem wydatków na reklamę w branży farmaceutycznej. Analiza Codemedia

Kategoria: Badania marketingowe | Autor: | Data: 19 czerwca 2017
Słowa kluczowe: codemedia, aflofarm, usp zdrowie, polpharma zakłady farmaceutyczne, branża farmaceutyczna, wydatki na reklamę


W pierwszym kwartale 2017 r. branża farmaceutyczna przeznaczyła na promocję ponad 311 mln zł, czyli o 10% więcej niż rok temu. Prawie 93 mln zł zainwestował Aflofarm. To 30% wydatków całej kategorii i tyle, ile wyniósł skumulowany budżet kolejnych siedmiu firm w zestawieniu top reklamodawców. Za nim uplasowały się USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne.


Polacy bardzo chętnie sięgają po leki dostępne bez recepty i suplementy diety. Dziewięciu na dziesięciu badanych przez CBOS zadeklarowało, że sięgało po nie co najmniej raz w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Branże i kategorie
Reklamodawcy z kategorii farmaceutyki i parafarmaceutyki w pierwszym kwartale 2017 r. wydali na promocję ponad 299 mln zł. Stanowi to 96% wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych.

Reklama usług zdrowotnych to 3% nakładów, a sprzętu medycznego – 1%. Nakłady na promocję usług zdrowotnych wzrosły o 41% rok do roku.



Reklamodawcy najchętniej promowali środki przeciw przeziębieniu (30% udziału). Nakłady zmalały jednak o 6% rok do roku i wyniosły ponad 94 mln zł. Na drugim miejscu (bez zmian) uplasowały się witaminy, środki pobudzające i odpornościowe (19% udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (8% udziału).

Tradycyjnie już wydatki tej branży charakteryzują się dużą sezonowością. W pierwszym kwartale najwięcej reklam stanowiły te promujące środki przeciw przeziębieniu i wspomagające odporność oraz witaminy. Jest to kluczowy okres sprzedażowy, dlatego wyraźnie widać rosnącą aktywność marek z tego segmentu.

Reklamodawcy
Kolejny raz zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Aflofarm z wydatkami na poziomie 94 mln zł i wzrostem o prawie 25%. Na drugim miejscu plasowało się USP Zdrowie (26 mln zł). Na 3. z 4. miejsca awansowała Polpharma Zakłady Farmaceutyczne. Olimp Laboratories produkujący suplementy diety spadł z pozycji 3. na 6. i zmniejszył nakłady o 17%.

W top 10 reklamowanych marek w pierwszym kwartale 2017 r. miejsca na podium podium zajęły środki przeciwbólowe: Ibuprom, który awansował z 6. miejsca, Apap, który stracił pozycję lidera, a także Gripex. Warto odnotować bardzo duży wzrost aktywności reklamowej wokół preparatu Molekin. Na jego promocję wydano ponad 4 mln zł (wzrost o 394%), w związku z czym marka wskoczyła na 6. lokatę.

Media
Sektor produktów farmaceutycznych najchętniej i najwięcej inwestuje w reklamę telewizyjną (60%). Drugim medium pod względem popularności jest radio (20%), a trzecim magazyny (14%).

W tym kwartale wyraźnie widać wzrost zainteresowania reklamą w magazynach – o 62% w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku. 2% nakładów jest przeznaczanych na promocję w Internecie.



Telewizja pozwala skutecznie zbudować zasięg kampanii w relatywnie krótkim czasie. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że wydatki przeznaczane na reklamę w niej nie rosną. Jest to związane prawdopodobnie ze zwiększeniem inwestycji w promocję w radiu i magazynach. Producenci z branży farmaceutycznej poszukują nowych kanałów komunikacji ze swoimi grupami celowymi. W pierwszej kolejności wybierają radio, które gwarantuje jedne z najniższych kosztów dotarcia oraz dobrze oddziałuje na efekt sprzedażowy. Z raportu CBOS wynika, że po niemal wszystkie typy leków OTC i suplementy diety częściej sięgają kobiety niż mężczyźni, co może wpływać na wzrost popularności magazynów chętniej czytanych właśnie przez panie – mówi Bartosz Zientek, group account director w Codemedia.

Aflofarm – lider kategorii – konsekwentnie w reklamę telewizyjną inwestuje mniej niż średnia. W analizowanym kwartale było to 42%. Silnie za to stawia na radio, lokując tam prawie 40% budżetu.

Z kolei USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne wyraźnie preferują telewizję jako medium reklamowe. Wydają w niej odpowiednio 89% i 83% środków.

O badaniu

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.


Komentarze do artykułu dodaj komentarz
nie ma jeszcze komentarzy


Aby otrzymać dostęp do komentowania

proszę się zalogować

Wystarczy wpisać w poniższe pole adres e-mail, na który otrzymują Państwo biuletyn, i przycisnąć Dalej.

 

Nowi użytkownicy mogą uzyskać mozliwość komentowania artykułów, zamawiając subskrypcję naszego e-biuletynu.


 


 
 
 
 
 
 
 
 
Ostatnie komentarze
 
 
Oferty pracy Nowa!
Edukacja marketingowa
Ludzie
Firmy
Przetargi
 
 
Kategorie
Advertainment
Ambient media
Badania marketingowe
Biblioteczka
Design
E-mail marketing
Experiential marketing
Felieton
Handel detaliczny
Kampanie reklamowe
Kampanie społeczne
Konkursy reklamowe
Marketing bezpośredni
Marketing internetowy
Marketing młodzieżowy
Marketing mobilny
Marketing partyzancki
Marketing polityczny i miejsc
Marketing relacji
Marketing społecznościowy
Marketing szeptany
Marketing wirusowy
Media
Obsługa klienta
Prawo
Programy lojalnościowe i CRM
Promocje sprzedaży
Public relations
Reklama zewnętrzna
Shockvertising
Trendy
Zarządzanie marką
Zbędnik
 
Archiwum
Inspiracje:
nr 631 (19.06)
wszystkie wydania
Tematy:
nr 619 (21.06)
wszystkie wydania
 
 
 
Partnerzy:

Strona główna
Wiadomości
Inspiracje
Tematy
Raporty
Subskrypcja
Wyszukiwarka
Oferty pracy
Edukacja marketingowa
Kontakt z redakcją
Reklama w serwisie
Przyślij informację / artykuł
Partnerzy
Ochrona prywatności
YouTube
Facebook
Issuu
RSS
Copyright 2010 Pallad Media SC
 0.12673401832581