Wiele organizacji udowadnia, że innowacje i design to skuteczna forma radzenia sobie z różnorodnymi problemami, jakie niesie ze sobą rzeczywistość. Część z nich uważa, że to jedyna droga. Wynika to m.in. z tego, że zbudowanie trwałego modelu biznesowego czy przewagi konkurencyjnej jest dzisiaj bardzo trudne, może nawet niemożliwe.
Innowacyjne rozwiązanie to takie, które zmienia nasze zachowanie i rozwiązuje określony problem grupy celowej. Jednak o prawie każdej innowacji można powiedzieć: „to się nigdy nie przyjmie, nikt z tego nie skorzysta” albo „inni już tego próbowali”. O żarówce też tak mówiono. I kto miał rację?
W projektowaniu innowacji nie zawsze można jednoznacznie wskazać, co jest ważniejsze: pomysł i determinacja czy model biznesowy? Z badań, jakie przeprowadził Bill Gross i jego firma Idealab na stu udanych i nieudanych projektach wynika, że kluczowym czynnikiem jest „timing”, rozumiany jako odpowiedni czas wejścia na rynek z innowacją. Dopiero później „pomysł” i „model biznesowy”.
Czy można uczyć projektowania innowacji? Wiemy, że tak. Dlatego Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, wychodząc naprzeciw tym potrzebom, uruchamia kierunek nowatorskich studiów podyplomowych: „Projektowanie innowacji”.
To jedne z pierwszych tego typu studiów, w takiej formule i o tak kompleksowym programie dotyczącym tworzenia innowacji dla firm i organizacji publicznych. Nie chcemy prowadzić akademickich rozważań na temat tego, czym są innowacje. Nasze studia mają uczyć praktycznego i zintegrowanego podejścia do projektowania usług i produktów oraz rozwoju innowacyjności na poziomie strategicznym i taktycznym.
Studia mają za zadanie przygotować studentów do stosowania w praktyce metod projektowania zorientowanego na potrzeby ludzi (human-centered design). Ich celem jest też rozwój kompetencji społecznych, takich jak empatia, rozumienie potrzeb innych oraz współtworzenie w interdyscyplinarnych zespołach.
Podstawą programową jest design thinking. To metoda pracy skoncentrowana na rozwiązywaniu różnorodnych problemów: społecznych, biznesowych i technologicznych. Łączy rzeczywiste potrzeby ludzi z opłacalnością biznesową i możliwościami technologicznymi.
W toku nauki studenci, pod okiem praktyków, zrealizują wybrane projekty biznesowe o charakterze innowacyjnym lub innowacje społeczne. W tym zakresie współpracujemy z ekspertami m.in. od wzornictwa, projektowania doświadczeń, nowych technologii, marketingu, badań i psychologii. Tematy projektów są zgłaszane przez firmy i organizacje publiczne, które będą współpracować ze studentami w trakcie ich realizacji, co zapewni praktyczny wymiar tych studiów.
Studia adresowane są głównie do kierowników produktów i projektów, pracowników i menedżerów firm oraz instytucji sektora publicznego, właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw i firm rodzinnych oraz wszystkich osób poszukujących rozwoju kreatywności i innowacyjności. Program trwa jeden rok i podzielony jest na dwa semestry (łącznie 185 godzin).
Zajęcia z reguły rozpoczynają się w październiku, a zjazdy odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu, w soboty i niedziele. Więcej informacji o programie znajduje się TUTAJ.