Nagroda dla każdego, ale nie dla wszystkichNagroda dla każdego, ale nie dla wszystkichNagroda dla każdego, ale nie dla wszystkichNagroda dla każdego, ale nie dla wszystkich

Nagroda dla każdego, ale nie dla wszystkich

Nagroda dla każdego, ale nie dla wszystkich
Joanna Pielinska

Joanna Pielinska

-

Joanna Pielinska

Joanna Pielinska

Jak zaoferować każdemu nagrodę gwarantowaną bez konieczności nagradzania wszystkich? Gift with purchase (buy and get), a może nagroda gwarantowana dla każdego uczestnika, który spełni warunki regulaminu promocji? Dołączanie nagrody do produktu, który ma pojawić się na półce sklepowej, to „bezpieczna wersja” mechanizmu gift with purchase. Często jednak wiąże się ona z dodatkowymi kosztami produkcji specjalnych opakowań, określeniem z góry liczby dołączanych do nich nagród oraz walką o dodatkowe miejsce na półkach.
Dzięki wprowadzeniu metody uczestnictwa w akcji gift with purchase organizatorzy wcale nie muszą produkować specjalnych opakowań, a jedynie wybrać drogą najbardziej odpowiednią dla ich oferty.

A dróg może być wiele: od tradycyjnej poczty, poprzez telefon komórkowy, po stronę internetową, a nawet specjalną infolinię akcji promocyjnej. 
 

Czy jako smakosz soku pomarańczowego marki X zmienię swoje przyzwyczajenia zakupowe, widząc dołączoną do konkurencyjnego soku ekstra szklankę?
Niekoniecznie.

Czy gdy nalewam sobie mój ulubiony sok w domu i widzę na opakowaniu informację o akcji promocyjnej, w której mogę otrzymać szklankę – od razu decyduję o wzięciu udziału w promocji?
Też niekoniecznie.
 
Zarówno w pierwszym, jak i drugim wypadku oferta promocyjna mogła zachęcić konsumenta do sięgnięcia po produkt i dokonania zakupu. Jednakże dołączając szklankę do każdego zakupu, organizator musiał z góry ponieść koszty wszystkich prezentów dołączanych do każdego opakowania. W ofercie drugiej natomiast koszty te pojawiają się tylko wtedy, gdy konsument spełni wszystkie warunki promocji.

Wykorzystując taki sam budżet, można zaoferować lepszej jakości szklankę lub więcej szklanek, a nawet zaoszczędzić część budżetu i zaoferować tę samą szklankę, wiedząc, że i tak w trakcie promocji zostanie wysłanych ich mniej niż produktów promocyjnych.


Obydwie sytuacje pokazują, że konsumenci nie zawsze reagują na oferty promocyjne, przypadek drugi pozwala jednak organizatorom ustrzec się kosztów, których można uniknąć poprzez wprowadzenie określonego mechanizmu promocyjnego. 
 
Organizator akcji może ustalić niższy budżet na nagrody, a dzięki odpowiedniej ofercie Fixed Fee oferowanej przez firmę Mando – zabezpieczyć się przed nadmierną liczbą zgłoszeń.
Wielu organizatorów obawia się jednak ryzyka związanego z proponowaniem nagród gwarantowanych bez wcześniejszego ograniczenia ich liczby. Obawy takie mają swoje uzasadnienie, od wielu lat istnieje jednak rozwiązanie, zwane Fixed Fee.
Mando może oszacować, ilu konsumentów, którzy kupią przykładowy sok pomarańczowy, wyśle zgłoszenie zgodne z regulaminem akcji. Ta liczba mnożona jest następnie przez wartość nagrody (obrandowanej szklanki) i w ten sposób powstaje Fixed Fee.

Jest to kwota, którą Mando wykorzystuje do pokrycia kosztów wszystkich wysłanych w trakcie akcji szklanek, nawet jeśli ich liczba okaże się większa niż wcześniej oszacowano. Dzięki Fixed Fee organizator nie bierze na siebie ryzyka związanego z kosztami nagród i ma pewność, że każdy uczestnik zostanie nagrodzony. 
 

Gift with purchase bez Fixed FeeGift with purchase z Fixed Fee
100 000 promocyjnych produktów
Cena produktu: 20 zł
Nagroda rzeczowa: 15 zł 
Koszty maksymalne: 1 500 000 zł

Organizator nie wie, ilu konsumentów weźmie udział w akcji, co utrudnia ustalenie budżetu na nagrody.
W związku z powyższym bardzo często organizatorzy ograniczają liczbę nagród lub liczbę konsumentów, którzy mogą wziąć udział w promocji.

100 000 promocyjnych produktów
Cena produktu: 20 zł
Nagroda rzeczowa: 15 zł
Koszty maksymalne: 1 500 000 zł

Mando kalkuluje najbardziej prawdopodobną liczbę konsumentów, którzy wezmą udział w akcji, np.:
3% ze 100 000 możliwości = 3000
3000 x 15 zł wartość nagrody =
45 000 zł Fixed Fee

Korzyść
Ustalone z góry koszty, jakie trzeba będzie przeznaczyć na nagrody.
Korzyść
Fixed Fee to ustalony z góry budżet organizatora na pokrycie kosztów wszystkich nagród wysłanych do konsumentów w okresie promocyjnym.

Organizator nie ponosi dodatkowych kosztów w sytuacji, gdy liczba uczestników akcji przekroczy 3000.

Organizator ustalił swój budżet z Fixed Fee przed rozpoczęciem akcji i przerzucił ryzyko związane z nieprzewidzianymi kosztami na Mando.

Ryzyko
Większa liczba rzeczywistych uczestników niż przewidziano we wcześniej założonym budżecie.

Negatywne postrzeganie akcji przez konsumentów, którzy nie zmieścili się w ograniczonej puli nagród. 

W sytuacji nadmiernej liczby zgłoszeń przerzucenie kosztów z innych projektów w celu nagrodzenia większej liczby uczestników, niż wstępnie założono.

Ryzyko
Po stronie Mando związane z kosztami nagród.

Jedną z akcji na bazie takiego mechanizmu, w której wzięło udział więcej konsumentów, niż wynikało z szacunków specjalistów z Mando, była akcja promocyjna w sektorze kaw. Konsumenci po zakupieniu produktu mogli wysłać zgłoszenie i otrzymać w zamian bilet do kina.

Dzięki Fixed Fee organizator promocji nie musiał ograniczać liczby nagród w regulaminie. Miał za to możliwość zawarcia w przekazie marketingowym informacji o dużo atrakcyjniejszej puli nagród. Ostateczny response rate w tej promocji okazał się wyższy niż ten oszacowany przez Mando w Fixed Fee, co uchroniło organizatora przed dodatkowymi kosztami. 
 

Fixed Fee to więcej niż finansowe zabezpieczenie. To również możliwość wzbogacenia oferty promocyjnej kierowanej do konsumenta oraz szansa na zaproponowanie nowego, innowacyjnego mechanizmu promocyjnego. 
Czytaj również:
Jak zabezpieczyć się na wypadek nadmiaru zgłoszeń w promocji sprzedaży?
Jak efektywnie wykorzystać budżet w instant win?
Czy Twoja marka gotowa jest na Euro 2012?
A może cash back tym razem?

***
Jeśli planują Państwo akcję promocyjną opartą na podobnym mechanizmie i chcą zasięgnąć informacji, jak efektywnie wykorzystać swój budżet, warto skontaktować się z przedstawicielem Mando:

Joanna Pielinska
Firma Mando od ponad trzydziestu lat wykorzystuje wiedzę, doświadczenie i umiejętności w zarządzaniu ryzykiem promocyjnym w Wielkiej Brytanii i w innych krajach europejskich. Doradza też klientom w zakresie sposobów redukcji wpływu ryzyka na planowane akcje promocyjne. Zarządzanie ryzykiem to o wiele więcej niż zabezpieczenie – to również umiejętność wydobycia z kampanii jej najcenniejszych walorów.

Artykuł promocyjny