Przykłady Radiohead i Nine Inch Nails są podawane bardzo często jako nowe efektywne modele sprzedawania muzyki, ale to chyba fajerwerki w szarej rzeczywistości. Pomijając to, że obie grupy były niezwykle popularne, sam innowacyjny sposób dystrybucji zapewniał tym przedsięwzięciom ogromne publicity.
Radiohead i Nine Inch Nails mogli zaproponować swoje innowacyjne modele, bo wcześniej wytwórnie, z którymi mieli kontrakty, zainwestowały w nich spore pieniądze. Wyobraźmy sobie, że nowy artysta chce osiągnąć masowy sukces i nie ma wsparcia wytwórni. To dużo trudniejsze.
Być może byli już wcześniej jacyś artyści, którzy zaproponowali dokładnie to samo, ale nie byli tak znani jak Radiohead i przeszło to niezauważone. Ten model został uznany przez media za innowacyjny dlatego, że zaproponowało go Radiohead, nie dlatego, że wcześniej go nie było.
Mówiąc o Radiohead, pamiętajmy, że przez wiele lat współpracowali oni z dużym koncernem nagraniowym. Trudno powiedzieć, czy staliby się tak popularni, gdyby nie ta współpraca. A bez tej popularności trudniej byłoby im sprzedać „In Rainbows” w modelu, w którym to fani ustalają cenę.