Ostatni dzwonek przed końcem rokuOstatni dzwonek przed końcem rokuOstatni dzwonek przed końcem rokuOstatni dzwonek przed końcem roku

Ostatni dzwonek przed końcem roku

Ostatni dzwonek przed końcem roku
Dariusz Deszczka

Dariusz Deszczka

-

Dariusz Deszczka

Dariusz Deszczka

Budowanie lojalności, przywiązania, relacji to proces długofalowy, wymagający m.in. czasu, zaangażowania czy środków. Są jednak momenty, kiedy firma może, a nawet powinna zintensyfikować działania motywacyjne i wspierające sprzedaż. Takim okresem jest końcówka roku, kiedy przedsiębiorcy podsumowują cele sprzedażowe i poniesione koszty.
(Artykuł promocyjny)

Jednocześnie często rozpoczyna się wyścig z czasem, bo jeśli wyniki nie są zadowalające, na ich ratowanie zostaje niewiele czasu. Poza tym, w praktyce niewykorzystany budżet z początkiem stycznia przepada. Optymalnym rozwiązaniem jest zatem zorganizowanie akcji wsparcia sprzedaży, której efekty będą widoczne w obecnym lub może także w nowym roku.
  
Do końca roku niewiele czasu, a do realizacji celów sprzedażowych brakuje wciąż 10 proc. Na szczęście w budżecie marketingowym znalazły się pewne oszczędności, które można jeszcze wykorzystać i przeznaczyć na akcję ratującą wyniki. Pojawia się jednak pytanie: jaką? Wiadomo, że musi być efektywna, szybko zorganizowana i sprawnie przeprowadzona.

Szybkie akcje

Kiedy nie ma czasu na planowanie długotrwałych programów lojalnościowych, lepiej postawić na krótkoterminową akcję wsparcia sprzedaży, taką jak konkurs niepubliczny czy program motywacyjny innego typu.

Choć różnią się one mechanizmem i zasadami, celem każdej z nich jest zachęcenie kontrahentów do szybkiego działania. Zarówno konkurs, jak i program innego typu można sprawnie zorganizować, przeprowadzić i zakończyć. Czas ich trwania nie musi być długi – może to być nawet tydzień czy dwa.
Ponadto niewątpliwym plusem ich prowadzenia w wielu wypadkach jest możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego lub też skorzystania z opodatkowania nagród 10-procentowym ryczałtem. Z kolei partnerzy biznesowi chętnie biorą udział w tego rodzaju akcjach, bo nie wymagają one dużego zaangażowania, a zasady uczestnictwa są bardzo proste.

Konkursy niepubliczne skierowane są do kręgu osób znanych organizatorowi. Nagrody w nich uzyskane mogą być opodatkowane 10-procentowym ryczałtem podatkowym.
Z kolei programy innego typu to zwykle akcje promocyjne skierowane np. do pracowników kontrahenta. W ramach programu nagradza się ich za składanie zamówień na produkty, za doprowadzenie do sprzedaży bądź za wykonanie innych określonych przez organizatora czynności.

W tym wypadku można zastosować zwolnienie podatkowe, jeżeli wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą nie przekracza jednorazowo kwoty 200 zł.

Korzyści dla dwóch stron

Dysponując ograniczonym budżetem, warto dobrze przemyśleć, jakie upominki wybieramy. Z jednej strony nie mogą być one zbyt drogie, ale z drugiej – muszą zachęcać do udziału w akcji. W takiej sytuacji doskonałą propozycją są kupony premiowe i karty przedpłacone.

Jako że są one uznawane za znaki legitymacyjne (dotyczy kart bez możliwości wypłaty z bankomatów), w przeciwieństwie do nagród rzeczowych nie podlegają 23-procentowemu opodatkowaniu.

Ich wykorzystanie w akcjach marketingowych i programach wsparcia sprzedaży pozwala na realną oszczędność. Zwiększa to siłę nabywczą i daje możliwość zakupu większej liczby nagród w ramach dostępnego budżetu.

Kupony premiowe i karty przedpłacone są wykorzystywane od wielu lat przez firmy z różnych branż. Uczestnicy akcji wsparcia sprzedaży doceniają je za swobodę wyboru finalnej nagrody, uniwersalność i rozbudowaną sieć akceptantów. Istotnymi zaletami z punktu widzenia organizatora są: prostota procesu realizacji zamówienia, łatwość przechowywania oraz ułatwiona logistyka.

Koniec roku coraz bliżej, dlatego menedżerowie, którzy chcieliby podratować wyniki firmy, mają ostatnią szansę na przeprowadzenie akcji wsparcia sprzedaży. Warto zareagować na ostatni dzwonek – zwłaszcza jeśli w budżecie są na to środki – zanim szefostwo wywoła nas do tablicy i podsumuje ostatni rok.
Dariusz Deszczka – category manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo Benefits and Rewards Services

(Artykuł promocyjny)

***
Czytaj także: Maksymalizacja korzyści z Budget Cleaning